Tapiolan remontti - satavuotias arvoiseensa kuntoon!

Päivitetty 18.2.2012 - viimeinen kappale.

Lemin nuorisoseurantalo Tapiola on jo yli satavuotias - juhlaa vietettiin talon vihkimisen satavuotispäivänä 6.12.2008 yhdessä kunnan itsenäisyyspäivän juhlan kanssa. Vuoden 2008 jälkeen on Tapiolassa aloitettu mittava kunnostustyö, joka sai alkunsa vuonna 2009. Tuolloin maalattiin osa Tapiolan ulkovuorauksesta sekä uusittiin talon katto peltisaumakatoksi entisten levyjen tilalle. Työt suoritettiin yhdessä kunnan, nuorisoseuran sekä Ympäristökeskuksen kanssa.

Ulkovuoraus uudelle maalille alakerran yllätyksestä huolimatta

vanhaputka.jpgTalon remonttia oli tarkoitus jatkaa kesällä 2010 ulkovuorauksen maalaamisen ja uusimisen loppuun saattamisella, mutta remontti laajentuikin ulkovuorauksen uusimisen lisäksi myös entisiin kerhotiloihin. Nykyisin esiintyjälämpiönä ja puvustamona toimiva 1900-luvun puolivälissä talon kivijalkaan rakennettu tila nimittäin kastui pahasti keväällä lumensulamisvesien vallatessa koko alakerran lattiat. Samalla selvisi, että alakerrassa on ollut kosteusongelmia jo pitkään.

Niinpä kesällä 2010 talon ravintola oli poissa käytössä sen toimiessa puvustamon väistötilana. Ulkovuorauksen maalaaminen toteutettiin kosteusvaurioremontin aikana kuitenkin suunnitellusti. Ulkovuorausta jouduttiin myös uusimaan: Näyttämön takainen seinä oli suurimman remontin kohteena. Ulkovuoraus purettiin huonokuntoisena kokonaan, ja eristettiin sekä paneloitiin uudelleen.

Ulkovuoraus ja näyttämön aputilat valmiina Oprille

Ulkovuorta koskeneet työt on otettu jo vastaan ja puvustamo, tarpeisto ja näyttelijät ovat niinikään päässeet muuttamaan takaisin uusittuihin tiloihin. Kuivatus on saatu suoritettua onnistuneesti ja muovimatto sai väistyä entistä ehomman kivilaattalattian tieltä. Osa talon historiaa jouduttiin kuitenkin poistamaan: nykyisenä sähköpääkeskuksena toimineen putkan seinät olivat siksi mädät, että se jouduttiin purkamaan pois kokonaan. Alakerran tila onkin nyt entistä yhtenäisempi. Sisätiloissa tehtyjen töiden lisäksi kivijalka patolevytettiin ja salaojitettiin alakerran ympäriltä. Myös maastoa muotoiltiin viettäväksi pois talosta päin ja syöksytorvet saivat jatkokseen vesikourut veden ohjaamiseksi pois aiheuttamasta vahinkoa.

alakerta2.jpgKesällä 2010 tehdyt korjaustoimenpiteet on toteutettu nuorisoseuran osalta seurantalojen korjausavustuksella, näytelmätuloilla sekä erityisesti haastekeräyksellä, joka tuotti huimat 4000 euroa talon kunnostamiseen! Suuri kiitos siitä kaikille keräykseen osallistuneille.

Alakerran remontti valmistui parahiksi Oprin uusintaensi-illan kynnyksellä. Sisällä toteutetut remonttityöt eivät katsojille välity, mutta työtä talon kunnostamiseksi on tarkoitus jatkaa ensi vuonna. Suomen kotiseutuliitolta on anottu rahaa salin sähköpattereiden sekä ulko-ovien uudistamiseksi. Tavoitteena on myös salin ilmiasun muuttaminen lähitulevaisuudessa.

Ulko-ovet uusittu, lämmitykseen uutta potkua

Tapiola sai uudet ulko-ovet syksyllä 2011. Ovet teki ylämaalainen puuseppä Jari Tilli ja ovien ulkoasu haettiin 1970-luvun vaihteen kuvista. Ovet kuvaavat osaltaan talon kerroksellisuutta, sillä onhan Tapiolaa laajennettu ja remontoitu monina vuosikymmeninä. 1900-luvun alkupuolella pääovien ulkopuolella on ollut pikkuikkunat, mutta niitä ei päädytty palauttamaan, sillä talon julkisivu on siinä määrin laajennusosien myötä muuttunut. Nuorisoseuran siivestä uusittiin kaikki ulko-ovet.

Nyt, kun talo on julkisivultaan moitteettomassa kunnossa (viime vuosien aikana on uusittu katto ja maalattu seinät), on kunnostustöiden määrä siirtyä talon sisätiloihin. Talon lämmityspattereiden uusimiseen anottiin rahaa Kotiseutuliitolta. joka nykyisin jakaa opetusministeriön myöntämät seurantalojen korjausavustukset. Lemin nuorisoseura sai 4 000 euroa lämmitysjärjestelmän uusimiseen.

Lue Tapiolan historiasta!

johtokunta_pihalla.jpg

Johtokunta ihmettelemässä kivijalan kaivantoa kesällä 2010.
Edessä puheenjohtaja Leena Uski, taustalla ihmettelemässä
johtokunnan jäsenet Anna-Liisa Pikkarainen (vas.), Anneli Lattu,
Liisa Haiko ja Markku Heiskanen.