Mika Waltari: Miljoonavaillinki

Ensi-ilta perjantaina 6.11.2015 klo 19.00 Lemin nuorisoseurantalolla Tapiolassa.

Ohjaus Minna Pasi

Herra Jakob Ryhtilän elämä on nojautunut 20 vuoden ajan samoihin periaatteisiin: taloudellisuus, täsmällisyys, luotettavuus ja työteho. Tämän johdosta hänestä on tullutkin Imupainepuristin Osakeyhtiön ja ehkä koko maan erinomaisin, älykkäin ja tarmokkain konttoripäällikkö, jota hänen alaisensa pelkäävät, inhoavat ja ilkkuvat Yrniksi. Samaan aikaan yhtiön johtaja antaa hänen tehdä kaikki työnsä allekirjoituksiin asti johtajan itse lounastaessaan aamusta iltaan kaikenlaisessa naisseurassa. Kotona tätä konttorimaailman erinomaisuutta odottaa hyljeksitty vaimorukka. Vaimon viha miestään ja tämän kellokourassa mitattua rakkautta kohtaan on jo niin syvää, että vaimo on valmis sanoutumaan irti koko avioliitosta uuden miehen avustuksella.

Eräänä päivänä kuitenkin osakeyhtiö joutuu sellaiseen puristukseen, jolloin Herra Ryhtilältä kysytään, onko hän kaiken työnsä ja tarmonsa lisäksi valmis antamaan yhtiölle myös kunniansa, maineensa ja vapautensa? Onko hän valmis menettämään kaiken?

Esityksessä eletään 50 - 60-luvun taitteen Suomessa tuon ajan tuttujen iskelmien tahdittaessa konttorityttöjen haaveita pienistä lahjoista, kuten koruista ja turkeista. Ja jossa miljoonavaillinkiin johtaa nykyajastakin hyvin tuttu kaava: Jos herrat hassaa, kukapa silloin viulut maksaa?!

Kuvia näytelmästä

Miljoonavaillingissa nähdään liuta tuttuja kasvoja näyttämöllä. Comebackin Tapiolan lavalle tekevät muutaman vuoden tauon jälkeen Markku Peutere (vas.) ja Sirkka Liljander.